close
تبلیغات در اینترنت
مقاله انگیزش و یادگیری

گیــــلان تــایــپ

مقاله انگیزش و یادگیری   مقدمه بارها دیده شد دانش آموزانی که از لحاظ توانایی و استعداد یادگیری بسیار شبیه به هم هستند در پیشرفت تحصیلی تفاوت‌های زیادی با یکدیگر دارند. این تفاوت نه تنها در یادگیری درس‌های آینده آموزشگاهی بلکه در سایر فعالیت‌های غیر تحصیلی نیز به چشم…

مقاله انگیزش و یادگیری

مقاله انگیزش و یادگیری

مقاله انگیزش و یادگیری

 

مقدمه

بارها دیده شد دانش آموزانی که از لحاظ توانایی و استعداد یادگیری بسیار شبیه به هم هستند در پیشرفت تحصیلی تفاوت‌های زیادی با یکدیگر دارند. این تفاوت نه تنها در یادگیری درس‌های آینده آموزشگاهی بلکه در سایر فعالیت‌های غیر تحصیلی نیز به چشم می‌خورد. این جنبه از رفتار آدمی به حوزه انگیزش در روانشناسی مربوط می‌شود. (سیف،1371)

بسیاری از نظریه پردازان انگیزش به افزایش توان انسان توجه دارند. در کاربرد در آموزش و پرورش بر احساس دانش آموز مبنی بر ارزش داشتن و پرورش شخصیت او تأکید خاصی می‌شود. یکی از مفاهیم مهم مفهوم خود است. آگاهی نسبت به خود و داشتن خود پنداره خوب کلید بحث انگیزش و موفقیت است.

براساس این دیدگاه نظری که غالباً انسان گرایانه خوانده می‌شود، دانش آموزان باید در انتخاب و جستجوی یادگیری‌های جدید آزاد باشند. معلم نباید مدیری سلطه طلب باشد، بلکه باید پاسخگوی نیازهای دانش آموزان خویش باشد. همه اهمیت با دانش آموز است و معلم اهمیت کمتری دارد. معلمان باید دانش آموزان و رفتارهای آنها را بپذیرند و به ایشان اجازه کاوش و کشف بدهند و با ایجاد محیطی حمایت کننده امکان یادگیری واقعی را افزایش دهند. (گلاور، 1375)

لوین معتقد است «انگیزش عالی‌ترین راه یادگیری است» یعنی انگیزش شرط ضروری هر نوع یادگیری است. به دیگر سخن منظور لوین این است که هرچه انگیزش فرد برای آموختن و یادگیری بیشتر باشد، تلاش و فعالیت و تحمل رنج و زحمت او برای رسیدن به مقصد زیادتر خواهد بود. انگیزش عنصر اصلی انجام دادن هر عملی است زیرا عامل فعالیت به شمار می‌رود و فعالیت خود موجد یادگیری است. (تکنولوژی آموزشی، بهمن 1371)

در این مقاله نیز سعی شده با عنایت به مسئله انگیزش و اصول و متون ایجاد آن در فراگیران به مدیران و معلمان کمک نموده تا در طرح و اجرای برنامه‌های آموزشی خود، استراتژی‌های بهتر و سودمندتری را برگزینند و برای ایجاد انگیزه در دانش آموزان در مورد پاداش‌ها و تنبیه‌های رایج تجدید نظر کنند. اگر بتوانیم دانش آموزان را به پیروی از خواسته‌ها و انتقاد‌های اصولی معلمان و والدین خویش تشویق و ترغیب نماییم به نتایج بلند مدت طرح خویش دست یافته‌ایم تا هنگامی که صرفاً بر پاداش‌ها و تنبیه‌هایی رایج متکی باشیم با دشواری‌هایی در نظام آموزشی مواجه خواهیم بود.

در ابتدا به معرفی مسئله و اهداف می‌پردازیم و سپس مروری اجمالی بر ادبیات تحقیق، سوابق تحقیقاتی و راهکارهای اجرایی به منظور افزایش انگیزش در دانش آموزان خواهیم داشت.

امید است این مقاله با یاری خداوند متعال و راهنمایی‌های ارزشمند و دلسوزانه مسئولان ضمن ارائه نتایج مثبت، کاربرد مؤثری در آموزش و پرورش داشته باشد.

به نظر می‌رسد، بیش از هر زمان دیگر نیاز به خانه تکانی در باورها و ایجاد پویایی علمی داریم، چرا که دیگر حفظ و تکرار یافته‌های دیروز و صرف برداشت و تکرار و بیان دانستنی‌های امروز نمی‌تواند ما را برای سروری فرداها آماده سازد. باید در اولین فرصت با خیزش‌های علمی از صرف تعقیب و تکرار یافته‌های علمی عبور کنیم و کاروان سالاری غافله علمی را عهده‌دار شویم.

دنباله مقاله در ادامه مطلب ...

 




عضویت شما در کمتر از 30 ثانیه


براي نمايش ادامه اين مطلب بايد عضو شويد !
نام کاربری :
رمز عبور :
تکرار رمز :
ایمیل :
نام اصلی :
کد امنیتی : *

اگر قبلا ثبت نام کرديد ميتوانيد از فرم زير وارد شويد و مطلب رو مشاهده نماييد !
نام کاربری :
رمز عبور :
مطلب در موضوعات بانک مقاله و آموزش نکات ورد، word، آفیس ،

پشتیبانی آنلاین

16:44

سلام
با گزارش اردوی مشهد بروزیم..
خوشحال میشم گزارش رو بخونید و ما رو از نظراتتون مطلع کنید..

ارسال دیدگاه

نام
ایمیل (منتشر نمی‌شود) (لازم)
وبسایت
:) :( ;) :D ;)) :X :? :P :* =(( :O @};- :B /:) :S
نظر خصوصی
مشخصات شما ذخیره شود ؟ [حذف مشخصات] [شکلک ها]
کد امنیتی